Het veldwerk is begonnen - Reisverslag uit Margaree Centre, Canada van Bernice Sepers - WaarBenJij.nu Het veldwerk is begonnen - Reisverslag uit Margaree Centre, Canada van Bernice Sepers - WaarBenJij.nu

Het veldwerk is begonnen

Door: Bernice

Blijf op de hoogte en volg Bernice

28 Februari 2015 | Canada, Margaree Centre

Hoi iedereen,

Tijd voor een update! In het vorige reisverslag vertelde ik dat ik bijna zou gaan beginnen met het veldwerk op Cape Breton Island en inmiddels ben ik daar volop mee bezig.

Meestal ben ik zo’n tien dagen bezig met het veldwerk en dan heb ik vier dagen vrij voordat ik weer aan een shift van tien dagen begin. We beginnen een werkdag met het laden van onze spullen op de sneeuwscooters. Iedereen neemt een rugzak mee daarin materiaal voor noodgevallen, zoals een EHBO doos, een walkietalkie, dekens, een radio, spullen om vuur mee te maken etc. Ook moeten we een schep meenemen (voor als de sneeuwscooter vast komt te zitten in de sneeuw) en sneeuwschoenen, dus het duurt even voor dat allemaal aan de sneeuwscooter vastgesnoerd zit. We proberen rond 09:00 te vertrekken. Eerst rijden we over wat velden en steken we autowegen over, daarna gaan we de berg op en als we in de highlands zijn gaan we naar de locatie waar we sporen willen zoeken. We komen meestal na een uur tot anderhalf uur aan.

Tijdens het veldwerk noteren we alle diersporen die we tegen komen. We zien ontzettend vaak sporen van konijnen en eekhoorns en we zien geregeld de sporen van marters, lynxen, coyotes en elanden. Ik heb nog niet zoveel wilde dieren gezien tijdens het veldwerk, behalve een konijn en wat eekhoorns. Gelukkig heb ik wel een coyote gezien toen ik in de auto zat op weg naar Cape Breton. Het is echt heel bijzonder om in zo’n mooie omgeving veldwerk te doen! Vooral als de zon schijnt is het sneeuwlandschap prachtig. Soms is het wel eens zwaar, omdat het natuurlijk niet heel makkelijk is om door diepe sneeuw te lopen en er staan vaak zoveel bomen dat je jezelf letterlijk door de takken heen moet duwen, maar dat is het allemaal waard.

Het rijden op een sneeuwscooter is wel veel zwaarder dan ik dacht, omdat je de hele tijd aan de sneeuwscooter moet hangen, anders kun je geen bochten maken. Het is niet zoals bij een auto dat je meteen de bocht om gaat zodra je stuurt. Daarnaast glij je geregeld weg door de sneeuw en het ijs. Op een dag had het geregend, dus er lag een ijslaag bovenop de sneeuw. Toen we de berg op reden was het op sommige plekken zo stijl en zo glad dat de sneeuwscooters weggleden, dus dat was wel even spannend!

Ik had me van tevoren niet voor kunnen stellen dat we tijdens het veldwerk zo afhankelijk zouden zijn van het weer. Ik had gedacht dat we alleen binnen zouden blijven tijdens een sneeuwstorm, maar ook als het regent (en het regent hier vaker dan ik dacht!) heeft het geen zin om veldwerk te doen, omdat de sporen dan te snel verdwijnen. Daarnaast is het soms ook gewoon te koud om naar buiten te gaan. Afgelopen dinsdag was het -20 graden Celsius met een gevoelstemperatuur van -35 graden Celsius, dus die dag bleven we gelukkig binnen! Je kunt je voorstellen dat we door de weersomstandigheden al best veel dagen zijn verloren. Het weer schijnt iets stabieler te worden in maart, dus hopelijk kunnen we dan wat dagen inhalen.

Tot de volgende update!

  • 28 Februari 2015 - 22:32

    Patrick:

    Hey Bernice


    Superleuk om je ervaringen te lezen! Wat een avontuur!!!

    Geniet er maar goed van en ik kijk uit naar de volgende update!


    Patrick

  • 01 Maart 2015 - 10:22

    Karin:

    Wauw wat een belevenissen zeg! Te weten dat ik al begin te piepen bij 2 sneeuwvlokken. Mooi om te lezen dat je je zo goed vermaakt. Helemaal jou ding. Fijne tijd en we zijn benieuwd naar je volgende verhaal. Hartelijke groet Karin.

  • 05 Maart 2015 - 20:28

    Gerda:

    Tjeempie Bernice, wat een superbeleving daar! Geniet ervan.

  • 27 Maart 2015 - 22:32

    Ans:

    Hoi Bernice, je maakt mooie en koude dingen en leerzame ervaringsdingen mee. Leuk om erover van je te horen vandaar! Wat is nu precies je opdracht in dit koude project? Kun je dat voor leken verklaren?
    Heb het goed en toch warm aldaar, met hartelijke groet van (tante) Ans

  • 29 Maart 2015 - 20:55

    Bernice Sepers:

    Hoi Ans, leuk dat u mijn verslag heeft gelezen! Tijdens het veldwerk zoek ik naar sporen van de lynx, de coyote en van hun prooidieren om uit te zoeken waar de dieren precies voorkomen. Het zou namelijk kunnen dat de coyote de sneeuwscooter paden gebruikt om zich naar het leefgebied van de lynx te verplaatsen. De lynx is bedreigd, dus het is belangrijk dat er genoeg prooien zijn en dat die niet allemaal worden opgegeten door de coyote. Gr. Bernice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Margaree Centre

Bernice

Actief sinds 17 Jan. 2015
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 4840

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 23 Juli 2015

Stage Canada

Landen bezocht: